1
2
image
image
Loading..
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

585. როგორი უნდა ვიყო ძმებთან ურთიერთობაში?საკუთარი თავი ყველაზე უღირსად და ამასთანავე ყველას მმართველად მიიჩნიე, რომელმაც პასუხი უნდა აგოს იმ ხარისხისთვის, რომელიც მიიღო. ყველას მიმართ გულმოწყალე უნდა იყო (ეფეს. 4, 32), როგორც მოციქულმა თქვა: „ურთიერთას სიმძიმე იტვირთეთ“ (გალ. 6, 2), სწავლიდით უწესოთა მათ, ნუგეშინისცემდით სულმოკლეთა“ (1 თეს. 5, 14), და „ნუ ვის ბოროტსა ბოროტისა წილ მიაგებთ“ (რომ. 12, 17), არამედ - კეთილი. თუ ვინმე არ დაგემორჩილა, იგი შეისწავე და ნუ თანააღერევი მას (2 თეს. 3, 14). დანარჩენზე, რაც ჩემს მცირედ სიტყვაში აღნიშნული არაა, დაე იმავე მოციქულმა შეგაგონოს.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

364. რა უნდა იყოს საბოლოო მიზანი სამოქალაქო და სასულიერო ხელისუფლებისა?ვხედავთ, რომ ქრისტიანულ საზოგადოებაში ორგვარი ხელისუფლებაა, სამოქალაქო და სასულიერო; სამოქალაქო ხელისუფლება განაგებს გარეგან საქმეებს, სასულიერო ხელისუფლება კი თვალყურს ადევნებს იმას, რაც შეეხება შინაგან სულიერ მდგომარეობას. სამოქალაქო – მართავს სამოქალაქო კანონებით, სასულიერო – ღვთის სიტყვით და არაკეთილგონიერად მცხოვრებთ ქრისტიანული საზოგადოებიდან დროებით განყენებით ათვინიერებს; ორთავ ხელისუფლების, სამოქალაქოსა და სასულიეროს, საბოლოო მიზანი სხვა არა უნდა იყოს რა, თუ არა თავის ქვეშევრდომთა კეთილდღეობა და ღვთის სახელის დიდება.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

587. როდესაც ძმათაგან ვინმე შესცოდავს, როგორ ვამხილო ის, ცალკე თუ ძმების თანდასწრებით?თუ დანაშაული დიდია, მაშინ ძმების თანდასწრებით ამხილე, მაგრამ წინასწარ უნდა უთხრა მას: „თუ არ გამოსწორდები, ძმების თანდასწრებით განვაცხადებ ამას“. ასე უფალმა გვამცნო: „ამხილე მას, რაჟამს შენ და იგი ხოლო იყვნეთ მარტონი. უკუეთუ ისმინოს შენი, შეიძინე ძმაი იგი შენი. ხოლო უკუეთუ არა ისმინოს, მიიყვანე შენ თანა ერთი, ან ორი სხუაი“ (მათე 18, 15). და ა.შ. ხოლო, როდესაც შეცოდება უმნიშვნელოა, მაშინ ცალკე ამხილე და ეპიტიმიაც დაადე.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

825. სოფელმა, რომელსაც მღვდლები სჭირდება, ორ ადამიანზე დაამოწმა, რომელთაგან ერთი ორჯერ დაქორწინებული და მდიდარია, ხოლო მეორე ღარიბია. რომელი დავადგინო?ორჯერ დაქორწინებულს ხელი არ დაასხათ, რამეთუ ეს სჯულის კანონს (მოციქულთა მე-17 - შენიშვ.) ეწინააღმდეგება, ღარიბი კი დაადგინეთ და მოიფიქრეთ, სიღარიბის გამო საიდან შეუგროვებთ მცირეოდენ თანხას, რომ თავი ირჩინოს.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

823. თუ მე არ ვიცნობ იმ ადამიანებს, რომელთაც სოფლის ეკლესიებისთვის უნდა დავასხა ხელი, მაშინ როგორ მოვიქცე?სოფლის მესვეურთა მოწმობის თანახმად. მიენდე მათ მოწმობას, მათვე დააკისრე მათ მოწმობაზე პასუხისმგებლობა და დაასხი ხელი წარმოდგენილ პირებს. შედეგებისთვის პასუხს ისინი აგებენ, ხოლო შენ უდანაშაულო იქნები.824. თუ სოფელს საკმარისად ჰყავს მღვდლები და მოსახლეობა სხვებზეც მიუთითებს და სურს, რომ ისინიც მღვდლები გახდნენ - მოვუსმინო ხალხს და ვაკურთხო საჭიროზე მეტი რაოდენობის ადამიანები თუ არა?824. თუ სოფელს საკმარისად ჰყავს მღვდლები და მოსახლეობა სხვებზეც მიუთითებს და სურს, რომ ისინიც მღვდლები გახდნენ - მოვუსმინო ხალხს და ვაკურთხო საჭიროზე მეტი რაოდენობის ადამიანები თუ არა?824. თუ სოფელს საკმარისად ჰყავს მღვდლები და მოსახლეობა სხვებზეც მიუთითებს და სურს, რომ ისინიც მღვდლები გახდნენ - მოვუსმინო ხალხს და ვაკურთხო საჭიროზე მეტი რაოდენობის ადამიანები თუ არა?თუ ეკლესიას საკმარისი მღვდლები ჰყავს, მაშინ არეულობა რომ არ წარმოიშვას, სხვები აღარ უნდა დაადგინოთ. სადაც ისინი საკმარისად არიან, იქ იმ ხალხს, რომლებიც სხვებზე ამოწმებენ, არ უნდა მოუსმინოთ. სოფელში თუ კიდევ არის ათი ღირსეული ადამიანი და ხალხი ამოწმებს მათზე, განა ამის გამო ხელი უნდა დაასხათ მათ? არა, არამედ ყველაფერი კეთილად უნდა აღეშენებოდეს. თუ სოფლის მცხოვრებლებს სინამდვილეში სჭირდებათ სხვა მღვდელი და ვინმეზე მიუთითებენ, მაშინ ის უარზეც რომ იყოს, თქვენ უნდა დაადგინოთ ის.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

821. მყავს ღვთისმოსავი და სასარგებლო მდივანი - ადამიანი, რომელზეც ყველანი ასე მოწმობენ; მაგრამ მე ვერ ვბედავ მის ხელდასხმას, რადგან ჩემიანს თუ დავასხამ ხელს, ზოგიერთები დაბრკოლდებიან; რას მიბრძანებ, როგორ მოვიქცე?მდივანთან დაკავშირებით არასამართლიანად მსჯელობ. ის რომ ცუდი და უუნარო ადამიანი იყოს და სხვებიც რომ არ ამბობდნენ მასზე კარგს, მაშინ შენი მსჯელობა სამართლიანი იქნებოდა. მაგრამ რაკი, პირიქით, მასზე ამოწმებენ, რომ ის კეთილი და გამოცდილი ადამიანია, ამიტომ თავის მართლების გამო ნუ დაარღვევ მოციქულის მცნებას, რომელიც ასეთი ადამიანების ხელდასხმას გვიბრძანებს. უნდა იცოდე: როდესაც ვინმე რაღაც საქმეს ღვთის შიშით აკეთებს და გულით არ იხრება ადამიანის შეხედულებებისაკენ, მაშინ ამას ცდუნება რომც მოჰყვეს, ის დიდხანს არ გასტანს და არც არავის დააზიანებს. ასეთ ცდუნებას ეშმაკის შური წარმოშობს, რამეთუ ცუდი ხე კარგ ნაყოფს არ იძლევა, ისევე როგორც კარგი - ცუდს (მათე 7, 17). შენდობას ვითხოვ ღვთის გულისათვის და ილოცეთ ჩემთვის.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

802. ხალხის მიერ მოძულებულ ერთ ეპისკოპოსს, ვერცხლისმოყვარეობის და სხვა დაცემების გამო მსჯავრი დასდეს. ადგილობრივმა კრებამ ის ამხილა, უარყოფითი სიგელებით დაადასტურა ეს და ერთობლივი განაჩენით, მან საყდარი დატოვა. იმ ქალაქის მცხოვრებლებმა კი, რომელთაც ეპისკოპოსობის ღირსად სამი პიროვნება მიაჩნდათ და ფიქრობდნენ, რომელი მათგანი აერჩიათ, ამის თაობაზე დიდ ბერს ბარსანუფის შეკითხვა გაუგზავნეს. თქვენ თვითონ არც ერთი არ აირჩიოთ, არამედ ასეთი არჩევანი ეპისკოპოსს მიანდეთ, იმ ეპარქიის არქიეპისკოპოსს ან მიტროპოლიტს (ლაოდიკიის კრების მე-12 კანონის თაანხმად. შენიშვ.) და ის დაგიდგენთ თქვენ იმას, ვისაც მას ღმერთი აუწყებს.
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

803. ერთმა ქრისტესმოყვარე კაცმა იმავე ბერს ჰკითხა: აუცილებლად იმ სამი პიროვნებიდან მისცემდა მათ ღმერთი ეპისკოპოსს თუ არა?თუ მათ ეს თანხმიერად, გულის სიმართლით და ღვთის რწმენით სურთ, არა მარტო ერთ-ერთ მათგანს მისცემს, არამედ როდესაც სთხოვენ, ღმერთი მათ ზეციდან ანგელოზსაც, ანუ ანგელოსთასწორ პიროვნებასაც გამოუგზავნის, რამეთუ არ შეუძლია იცრუოს მან, ვინც თქვა: „ითხოვდით და მოგეცეს თქუენ. ყოველი, რომელი ითხოვდეს, მიიღოს“ (მათე 7, 7-8); ხოლო, ვინც უსარგებლოდ ითხოვს, მათთვის ნათქვამია: „ითხოვთ და ვერ მიიღებთ, რამეთუ ბოროტად ითხოვთ“ (იაკ. 4, 3).804. ამ სამიდან ერთ-ერთი სხვებზე უკეთესია, მას ხომ არ მისცემს მათ ღმერთი?თუ ერთ-ერთი მათგანის არჩევას იმ ქალაქის მცხოვრებლები არქიეპისკოპოსს მიანდობენ, მაშინ ღმერთი მათ იმას მისცემს, რომელიც მისი ხედვით, მათთვის უფრო სასარგებლოა. როცა, მაგალითად, მათ რიცხვში არის მკაცრი და ისინი გამოსასწორებლად სიმკაცრეს საჭიროებენ, მაშინ ასეთიც მიეცემათ მათ.805. თუკი ქალაქი ამის გამო ორად იყოფა და ზოგიერთები რწმენით ითხოვენ, ხოლო სხვები მიდრეკილებით, ხოლო ორივე მხრიდან წარმოდგენილი პიროვნება ღირსეულია, მაშინ რა მოხდება?რომლებიც რწმენით ითხოვენ, ღმერთი იმათ მისცემს, სხვებს კი - არა; არა იმიტომ, რომ მათ მიერ წარმოდგენილ პირს უარყოფს, არამედ მათ ბოროტ თხოვნას უკუაგდებს.806. თუ რწმენით მთხოვნელთა წარმომადგენლის ნაცვლად, რწმენის გარეშე მთხოვნელთა წარმომადგენელს აირჩევენ, ეს როგორღა გავიგოთ?ე.ი. გულთამხილავი ღმერთი, უყურებს რა კეთილი განზრახვით მთხოვნელთა ნებას, მათ სხვების მიერ წარდგენილ პიროვნებას მისცემს, არა იმათი თხოვნის გამო, რომელთაც ის წარადგინეს, ხელმძღვანელობდნენ რა ბოროტი აზრით, არამედ ამათი კეთილი ნებისთვის, რომლებიც უკეთესის ასარჩევად გულმოდგინეობდნენ და უცოდინრობის გამო ასეთი ვერ წარადგინეს.807. ზოგჯერ ისინიც, რომლებიც თხოვნისას არასწორი აზრით ხელმძღვანელობდნენ, კეთილს იღებენ, მაგრამ არა ღირსების გამო. რატომ ხდება ასე?ღირსეულთა გულისთვის ღმერთი უღირსებსაც იწყალებს; რამეთუ ის „აწვიმებს მართალთა ზედა და ცრუთა“ (მათე 5, 45). მან ეს ღვთაებრივი წერილიდან გაგვიცხადა, როდესაც აბრაამს უთხრა: „თუ ვპოვე ქალაქში ათი მართალი, არ დავღუპავ მაგ ადგილს მათი გულისთვის“ (დაბ. 18, 32). თუ ათი მართლისთვის მზად იყო ქალაქის დასანდობად, მით უმეტეს ესოდენთათვის სხვებსაც დაინდობს.808. იმ შემთხვევაში, თუ ისინი ეპისკოპოსთა კანდიდატებს კეთილი რწმენით წარადგენენ, მაგრამ წარდგენილებიდან არც ერთი არ იქნება მათთვის სასარგებლო, მაშინ ღმერთი თვითონ ხომ არ მისცემს მათ სხვა ვინმეს?რადგან ისინი ღირსნი არიან ქველმოქმედებისა, ამიტომ ღმერთი მათი არჩევანის მიხედვით არ წარმართავს საქმეს, არამედ დროთა განმავლობაში როგორღაც შთააგონებს მათ, რომ ან თვითონ აირჩიონ სხვა ვინმე, ან ვისაც ხელდასხმის უფლება აქვს, იმან დაუდგინოს მათ წარდგენილ პირებზე უფრო გამოსადეგი სხვა პიროვნება.809. მაგრამ თუ ყველა მთხოვნელი თხოვნისას მცდარი აზრით იხელმძღვანელებს და, მიუხედავად ყველაფრისა, ღირსეულ კანდიდატს აირჩევენ, მიეცემა ის მათ, თუ არა?ყოვლისმხედველი ღმერთი, თუ ხედავს, რომ ისინი შეინანებენ, მაშინ მისცემს მათ მას, რადგან ისინი ამის ღირსნი მომავალი სინანულის გამო აღმოჩნდებიან. თუ დაინახავს, რომ არ შეინანებენ, მაშინ მათი უღირსების გამო არ მისცემს.810. შენ თქვი, ჩემო მამაო, რომ თუ ქალაქი შეხედულებებში ორად გაიყოფა, მაშინ ღირსეულთა გამო უღირსებიც სიკეთეთა თანამოზიარენი ხდებიან. როგორ ეთანხმება ეს წერილის გამონათქვამს: „ყოველი მეუფებაი, რომელი განევლთის თავსა თვისსა, მოოხრდის“ (მათე 12, 25); რამეთუ აი, ქალაქი ორად გაიყო და განა კეთილთა (მოქალაქეების) გამო ის ისევ მთლიანი იქნება?ერთ მშვენიერ ქალბატონს კითხეს: - როგორ შეინარჩუნეთ ასეთი სილამაზე, მან უპასუხა... ტუჩებისთვის ვიყენებ სიმართლეს, ხმისთვის სათნოებას, თვალებისთვის თანაგრძნობას, ხელებისთვის მოწყალებას, გულისთვის სიყვარულს, მათთვის ვინც მემტერება ლოცვას!811. მოქალაქეები ბერის პასუხის თანახმად მოიქცნენ, ანუ ის სამი პიროვნება წარადგინეს და ეპისკოპოსად მათ წმინდა და ღვთისათვის სათნო კაცი დაუდგინდათ. ხოლო ძველი ეპისკოპოსი, რომელსაც ფულის იმედი ჰქონდა, ეპისკოპოსის საყდრის დასაბრუნებლად ბიზანტიაში წავიდა. როდესაც ქალაქში ხმა დაირხა, მან წარმატებას მიაღწიაო, მოქალაქენი დაფრთხნენ და შიშის გამო ასეთი იმედგაცრუება და ეკლესიის დაზარალება მეფეს ვერ შეატყობინეს, რისთვისაც შეკითხვა გაუგზავნეს ბერს, თუ როგორ უნდა მოქცეულიყვნენ. ბერმა შემდეგი განუცხადა მათ?გააგზავნეთ თხოვნა, რომელიც დაარწმუნებს მეფეს, რომ ეპისკოპოსის განდევნა სამართლიანი იყო, ასევე უარყოფითი სიგელები წარუდგინეთ, რომელთა ძალითაც ის საყდრიდანაა გადაყენებული და მადლობაც შეუთვალეთ ეპისკოპოსის არჩევისათვის, იმდენად რამდენადაც ეს ღვთის საქმე იყო და არა ადამიანების. ასე მეფეს გაუძლიერდა აზრი, რომ ძველი, ვერცხლისმოყვარე ეპისკოპოსი უარით გაისტუმროს. ხოლო, რომელთაც ამ საქმის მოგვარება ბოროტი განზრახვით სურთ, ისინი წარმატებას ვერ მიაღწევენ, არამედ მხოლოდ ტყუილუბრალოდ დახარჯავენ ფულს და შემდეგ შერცხვებათ. რაც შეეხება ეკლესიის ზარალს, ვიტყვი იმას, რაც წერილშია ნათქვამი: „მოკვდი სამსონ, ფილისტიმელებთან ერთად“ (მსაჯ. 16, 30). 812. მათ ეს მოისმინეს, მაგრამ თხოვნის გაგზავნა დაეზარათ. ხოლო ამასობაში ეპისკოპოსი მიტროპოლიაში ეპარქიის მმართველთნ მეფის ბრძანებით გამოცხადდა და ძველი საყდრის დაბრუნება მოითხოვა. როდესაც ამას ქალაქში დიდი არეულობა და შფოთი მოჰყვა, მოქალაქეებმა კაცები აფრინეს ბერთან და მდაბლად ჰკითხეს ამის თაობაზე.მან უპასუხა მათ: ცუდად მოიქეცით, სიზარმაცის გამო, მეფეს რომ არ შეატყობინეთ. ღმერთს სძულს სიზარმაცე. მაგრამ, უფლის სახელით გეუბნებით: იმ ეპისკოპოსმა ქალაქის კარიბჭეს რომც მიაღწიოს, ქალაქში ვერ შევა, რამეთუ ამას ღმერთი არ დაუშვებს.
ბერმა ეს რომ თქვა, ამის შემდეგ ადგილობრივი მმართველი მეფის ბრძანების შესასრულებლად ქალაქში ჩავიდა; ყველა მწუხარებამ და შიშმა მოიცვა, მაგრამ მოულოდნელად მეფის გარდაცვალების შესახებ ცნობა მოვიდა. ყველაფერი, რაც მოსალოდნელი იყო ჩაიშალა და წარუმატებელმა ეპისკოპოსმა, ფუჭად დახარჯა რა ვერცხლი, იქაურობა დატოვა, როგორც ეს ბერმა იწინასწარმეტყველა. მისი წინასწარმეტყველება თვით საქმით დამტკიცდა, რამეთუ უფლის სიტყვის თანახმად: „რაც შეკრულია ქუეყანასა ზედა, კრულია იგი ცათა შინა“ (მათე 18, 18).
813. დადგენილი ეპისკოპოსი, რომელიც წმინდა მსახურებისთვის საკუთარ თავს უღირსად და საეკლესიო საქმეების მართვისთვის მოუმზადებლად თვლიდა, წასვლაზე ფიქრობდა და ამის თაობაზე შეკითხვა გაუგზავნა იმავე დიდ ბერს.გიხაროდეს უფლის მიერ, მონაო ღვთისაო და წმინდა საიდუმლოებების მღვდელმოქმედო! შენ იცი რა იგულისხმა წმინდა მოციქულმა პავლემ, როდესაც თქვა: „ძმანო, კაცად-კაცადი, რომლითაცა იჩინა, მას ზედაცა ეგენ ღმრთისა მიერ“ (1 კორ. 7, 24). მე კი მრწამს, რომ შენ ეპისკოპოსი ღვთის მინიშნებით გახდი. ამიტომ დაქირავებული მუშაკი კი არა ხარ, არამედ - მწყემსი. ამრიგად, ღმერთი რომ არ გაარისხო, ნუ ფიქრობ წასვლაზე, რამეთუ თქვა მან: „ცანი და ქვეყანაი წარხდენ, ხოლო სიტყუანი ჩემნი არასადა წარხდენ“ (მარკ. 13, 31). ნუ შეშინდები, ვინაიდან წერილში ნათქვამია, რომ როდესაც მოსეს აღსრულების შემდეგ, ისუ ნავეს-ძეს აღთქმულ ქვეყანაში ხალხის შეყვანისა ეშინოდა, გამოეცხადა მას ანგელოზი და უთხრა: „გამაგრდი და მტკიცედ დეგ, ნუ შედრკები, როგორც მოსესთან ვიყავი ასევე შენთან ვიქნები“ (ისუ 1: 6, 7,9, 5), ჩემისთანა უღირსისგანაც იგივე სიტყვები მოისმინე: გამხნევდი და განმტკიცდი უფლის მიერ!
link
image

თემა: სასულიერო ხელისუფლება

826. ზოგჯერ სოფელს ჩვენს მიერ ხელდასხმული მღვდლები უკვე ემსახურებიან. ხოლო სხვები, ანუ სხვაგან ხელდასხმულნი, მოსახლეობის თანხმობით, სოფლის საეკლესიო დასში ირიცხებიან და ისინიც ასევე მსახურებენ. არიან ისეთებიც, რომლებიც იმავე ადგილას სოფლის მცხოვრებთა თანხმობის გარეშე, ძლიერთა ნებით დაადგინეს. ყველა მათგანს მოეთხოვება საერო, პირადი მსახურება და გადასახადი, თუ არა?სოფლის წარდგინებით ხელდასხმულნი ან დადგენილნი არ უნდა ექვემდებარებოდნენ არც პირად მსახურებას და არც გადასახადს. ასევე ზოგიერთი ძლიერი პიროვნების წარდგინებით ან რწმუნებით დადგენილებმაც არ უნდა იმსახურონ პიროვნულად, არამედ საკუთრებით უნდა მიიღონ მასში მონაწილეობა, განსაკუთრებით მაშინ, თუ გაგვიგონია, რომ ისინი შემოწირულობის საფუძველზე არიან ხელდასხმულნი. რამეთუ ეს საქმე რაღაცნაირად შეიძლება მოსათმენი იყოს (აქ ორიგინალში რამოდენიმე სიტყვა გაცრეცილია - შენიშვნა); მაგრამ ვინც დადგენილია, მან თვითონ უნდა აგოს საკუთარ თავზე პასუხი.827. როდესაც მღვდლებს ხელს ვასხამდი, ერთი დავტოვე, ვინაიდან გავნაწყენდი მასზე, ხოლო ახლა ვწუხვარ, რამეთუ არ ვიცი, კარგად მოვიქეცი თუ არა.თუ მასზე დაუდევრობის, ან რაიმე სხვა აშკარა შეცოდების გამო სამართლიანად განაწყენდი, მაშინ კარგად მოქცეულხარ, რომ დატოვე ის. ხოლო, თუ მიწიერი ბრძნობით განაწყენებულმა დასაჯე, მაშინ უნდა შეინანო და თავისთავად ხელი უნდა დაასხა მისი თხოვნის გარეშე.828. რადგანაც სხვადასხვა პირები ზოგიერთების ხელდასხმას მთხოვენ და ბევრ უსიამოვნებას მაყენებენ, ამიტომ ბოლოს და ბოლოს გადავწყვიტე, რომ არავის აღარ დავასხა ხელი. მაგრამ ერთი ქრისტესმოყვარე, ჩვენგან შეყვარებული და ჩვენი ერთგული კაცი, რომელიც ბევრს შრომობს ღვთის გულისათვის და შუამდგომლობას გვიწევს ძლიერ პიროვნებებთან, ერთ ერისკაცზე ამოწმებს, რომ ის კეთილმსახური ადამიანია და გვთხოვს მის ხელდასხმას. გავაკეთო ეს მისი გულისთვის თუ არა?შენ რომ მთელ შენს იმედებს ღმერთზე ამყარებდე, მაშინ არ დაგჭირდებოდა ვინმეზე ზრუნვა. მაგრამ, რადგან ჯერ კიდევ გჭირდება ადამიანების დახმარება, ამიტომ შენ თუ სათნოდ გექცევიან, შენც უნდა სათნოეყო სხვებს, რამეთუ წერილში ნათქვამია: „ვითარცა-იგი თქუენ გნებავს, რაითა გიყონ კაცთა და თქუენცა ეგრეთვე მსგავსად უყოფდით მათ“ (ლუკა 6, 31). თუმცა, თუ მთხოვნელი (როგორც შენ ამბობ) კეთილმსახური ადამიანია და ასევე კეთილმსახურია ის, ვისზეც ამოწმებს, მაშინ არ უნდა გაშფოთებდეს არც რწმუნება და არც ხელდასხმა, რამეთუ მოეკითხება მას (ვინც ამოწმებს). თუ შენ იცი, რომ ის ადამიანი, ვის ხელდასხმასაც გთხოვენ, არ იმსახურებს ამას და რაღაც საკითხში მასზე არასასიკეთო ხმები დადის, მაშინ არ მოუსმინო თხოვნას და არ აკურთხო ის მღვდლად. იმიტომ, რომ მაშინ თვითონ გასცემ ამისთვის ღმერთს პასუხს.
link
1
2
image
image