არიან მშობლები, რომელნიც ფიქრობენ, რომ ბავშვების აღზრდა სკოლაში წასვლის შემდეგ იწყება. ეს მცდარი შეხედულებაა, ერთ–ერთი თანამედროვე მეცნიერი წერდა, რომ ბავშვის აღზრდა 10 წლის ასაკში მთავრდება. მეორე ბრძენი ამბობდა: „ადამიანი მთელი ...
იხილეთ სრულად
არიან მშობლები, რომელნიც ფიქრობენ, რომ ბავშვების აღზრდა სკოლაში წასვლის შემდეგ იწყება. ეს მცდარი შეხედულებაა, ერთ–ერთი თანამედროვე მეცნიერი წერდა, რომ ბავშვის აღზრდა 10 წლის ასაკში მთავრდება. მეორე ბრძენი ამბობდა: „ადამიანი მთელი ცხოვრების მანძილზე რჩება ისეთი, როგორიც იყო 6 წლამდე“. სხვა ბრძენი ამის შესახებ წერდა: „ბავშვი, რომელიც იმსახურებს ცემას 4 წლის ზევით, უკვე ცუდადაა აღზრდილი“.
363. როგორ უნდა მოვიქცეთ საიმისოდ, რომ ჩვენმა შრომამ ბავშვებში კეთილი ნაყოფი გამოიღოს?
იხილეთ სრულად
ბავშვი ტაძარში ერთი–ორჯერ კიდეც რომ მივიდეს, მაინც ამაო და უსარგებლოა მისი იქ ყოფნა, რადგან იგი ამით მხოლოდ ერთობა. არა, ასე არ უნდა იყოს, არამედ, როგორც სასწავლებელში მოსიარულე ბავშვს ვთხოვთ ნასწავლის ანგარიშს, ასევე უნდა მოვიქცეთ, როცა მათ ეკლესიაში ვგზავნით. უმჯობესი იქნება, თუკი ჩვენ მივიყვანთ მათ ტაძარში, რადგან სხვებს კი არ უნდა ვანდოთ ისინი, თვითონვე უნდა მოვთხოვოთ დაიმახსოვრონ მოსმენილი და ნაქადაგები. ბავშვების გამოსწორება ამგვარად ადვილი...
362. რატომ ჩნდება ბავშვებში მანკიერი თვისებები?
იხილეთ სრულად
ყოველი მანკიერება ჩვენივე უზრუნველობის გამო იბადება, რადგან თავიდანვე, პირველი წლებიდანვე შვილებს ღვთის მოშიშებას არ ვაჩვევთ. ვზრუნავთ და ვიღვწით, რომ გარეგნული განათლება მივაღებინოთ, მაგრამ არ ვფიქრობთ იმაზე, რომ ისინი ანგელოზთა მეუფისათვის იყვნენ სასარგებლონი. სანახაობებზე წასვლის უფლებას ხშირად ვაძლევთ, ხოლო ეკლესიაში სიარულს არასოდეს ვაიძულებთ.
იქნებ რომელიმე თქვენგანმა თავის დროზე შვილებს არ ასწავლა ტაძრის სიყვარული, რწმენა, საეკლესიო საიდუმლოთა მიმართ კრძალვა, ახლა კი აძალებს მათ, რათა იარონ ტაძარში, ეზიარონ, ჯვარი დაიწერონ. და ისინიც, ოღონდ კი თავი დააღწიონ ამ მომაბეზ...
იხილეთ სრულად
იქნებ რომელიმე თქვენგანმა თავის დროზე შვილებს არ ასწავლა ტაძრის სიყვარული, რწმენა, საეკლესიო საიდუმლოთა მიმართ კრძალვა, ახლა კი აძალებს მათ, რათა იარონ ტაძარში, ეზიარონ, ჯვარი დაიწერონ. და ისინიც, ოღონდ კი თავი დააღწიონ ამ მომაბეზრებელ თხოვნას, აღასრულებენ ამ საიდუმოებას რწმენის გარეშე, ან სულაც, მკრეხელობით. თქვენ კი ხარობთ მათი მოჩვენებითი „მოქცევით“. შეინანეთ უფლის წინაშე, რამეთუ ყოველივე ამით სიწმინდე შეიბღალა თქვენგან. ასე უგუნურად ვცდილობთ ...
იმის გამო, რომ არ გვინდა როგორმე მოვთოკოთ ჩვენი ეგოიზმი, რასაც უგუნურად მშობლიურ სიყვარულს ვუწოდებთ, ხშირად ისე ვანებივრებთ ბავშვებს, რომ მათგან ნამდვილ ეგოისტებს ვზრდით, ნამდვილ მომხმარებლებს, რომლებსაც არავითარი სურვილი არა აქვთ...
იხილეთ სრულად
იმის გამო, რომ არ გვინდა როგორმე მოვთოკოთ ჩვენი ეგოიზმი, რასაც უგუნურად მშობლიურ სიყვარულს ვუწოდებთ, ხშირად ისე ვანებივრებთ ბავშვებს, რომ მათგან ნამდვილ ეგოისტებს ვზრდით, ნამდვილ მომხმარებლებს, რომლებსაც არავითარი სურვილი არა აქვთ არც შრომისა, რათა თავი ირჩინონ და არც სწავლისა, რათა შეიძინონ სპეციალობა. უანგარიშოდ ვაძლევთ მათ ყველაფრს, რაც გაგვაჩნია, რაც მოგვეპოვება, ხოლო შემდეგ, ხანდაზმულობისას, ისინი სახლიდან თუ გვერეკებიან, ბედს ვუჩივით. რატომ...
ნაცვლად მისა, რომ მშობელთა შეაგონონ თვის შვილსა, რომელ ღმერთი ჰხედავს ყოველსა მისსა აზრსა და საქმესა, რომ მას უნდა სცხვენოდეს ღვთისა და ცუდ საქმეს ერიდებოდეს ღვთის გულისათვის; სულის და გულის სიღრმეში გაუჩინონ, გაუზარდონ მართლმსაჯუ...
იხილეთ სრულად
ნაცვლად მისა, რომ მშობელთა შეაგონონ თვის შვილსა, რომელ ღმერთი ჰხედავს ყოველსა მისსა აზრსა და საქმესა, რომ მას უნდა სცხვენოდეს ღვთისა და ცუდ საქმეს ერიდებოდეს ღვთის გულისათვის; სულის და გულის სიღრმეში გაუჩინონ, გაუზარდონ მართლმსაჯული, წრფელი სინიდისი, – მშობელნი ასწავლიან შვილთა მხოლოდ გარეგანსა პატიოსნებასა. თუ ცუდი რამე ჰქმნა ბავშვმა, მაშინვე მიაძახებენ: არა გრცხვენიაო, რომ დაგინახონ, რას იტყვიანო შენზე. ამისთანა ლაპარაკით ბავშვის გულში ის აზრი ...
ზნეობის სწავლა, პატიოსნების მიჩვევა, სიცრუვის მოძულება, ყოველი სიბრუნდის, სიყალბის მორიდება, სიყრმიდგან, სამი–ოთხი წლიდგანვე უნდა ასწავლონ, მიაჩვიონ მშობელთა თვისნი შვილნი. როგორც ენას ამოიდგამს ბავშვი, მაშინვე ცოტაოდენი განრჩევა ...
იხილეთ სრულად
ზნეობის სწავლა, პატიოსნების მიჩვევა, სიცრუვის მოძულება, ყოველი სიბრუნდის, სიყალბის მორიდება, სიყრმიდგან, სამი–ოთხი წლიდგანვე უნდა ასწავლონ, მიაჩვიონ მშობელთა თვისნი შვილნი. როგორც ენას ამოიდგამს ბავშვი, მაშინვე ცოტაოდენი განრჩევა ცუდისა და კარგისა, მოსაწონისა და დასაწუნებელისა უნდა შეატყობინონ მას. არა მხოლოდ სიტყვით, არამედ უფრო საკუთარი ქცევით.
შვილები მცირეწლოვანნი ისე სიტყვიერის დარიგებით ვერა რას ისწავლიან, როგორც მაგალითით. ამისათვის თუ მშობელნი არ აძლევენ მათ კეთილსა სახესა, ძნელად შეიძლება, რომ იგინი კარგნი გამოვიდნენ.
თუ გსურთ, ძმაო, რომ შენი შვილი გამოვიდეს კეთილი და ბედნიერი კაცი, ორი საქმე ასწავლე მას, ორი თვისება დანერგე მის გულში. პირველად ეცადე, რაც შეგიძლია, რომ შენს შვილს შეაყვარო სიმართლე, მიაჩვიო გულწრფელობას. პირველი და უწინარესი ყოვ...
იხილეთ სრულად
თუ გსურთ, ძმაო, რომ შენი შვილი გამოვიდეს კეთილი და ბედნიერი კაცი, ორი საქმე ასწავლე მას, ორი თვისება დანერგე მის გულში. პირველად ეცადე, რაც შეგიძლია, რომ შენს შვილს შეაყვარო სიმართლე, მიაჩვიო გულწრფელობას. პირველი და უწინარესი ყოველთა ცოდვა, რომელიც გაჩნდება მცირეწლოვანის გულში, არის სიცრუე, მოტყუება, მზაკვარება. თუ არ ეცადე და არ აღმოფხვერი მისი გულისაგან ეს ცოდვა, იგი გარდაექცევა მას ჩვეულებად და შეიქმნება წყაროდ ყოველთა მისთა მომავალთა ცოდვათა...
ჩვენს ქვეყანაში აღზრდის საქმეში მხოლოდ იმას სცდილობენ, რომ თვისთა შვილთა ასწავლონ მოსაწონი მიხვრა–მოხვრა, კარგი სიტყვა–პასუხის მიცემა, თავაზიანად ლაპარაკი და მოქცევა. გარნა, ძმაო ჩემო საყვარელნო, ეს არის მხოლოდ ერთი და თვით უმცირე...
იხილეთ სრულად
ჩვენს ქვეყანაში აღზრდის საქმეში მხოლოდ იმას სცდილობენ, რომ თვისთა შვილთა ასწავლონ მოსაწონი მიხვრა–მოხვრა, კარგი სიტყვა–პასუხის მიცემა, თავაზიანად ლაპარაკი და მოქცევა. გარნა, ძმაო ჩემო საყვარელნო, ეს არის მხოლოდ ერთი და თვით უმცირესი კერძო შვილის გამოზრდისა. ესრედი გარეგანი ზრდილობა და დარბაისლობა მხოლოდ მაშინ არის მოსაწონი და საქები, როდესაც იგი შეერთდება სულიერსა, შინაგანსა ზრდილობასა თანა, ესე იგი, გულისა და სულის სიკეთესთანა. უმთავრესი საქმე შ...