774. ჩემი ხორციელი მამა ხშირად ხორციელ საჭიროებებზე მესაუბრება, რასაც სულიერი სარგებელი არ მოაქვს. როდესაც ვუსმენ, ვწუხდები, მაგრამ ასეთი საუბარი რომ შევაწყვეტინო ვერ ვბედავ. როგორ მოვიქცე?
იხილეთ სრულად
თუ შეძლებ მისი საუბრიდან გონება ლოცვაზე, ღვთის სიტყვის გახსენებაზე ან წმინდა მამათა სწავლებაზე გადაიტანე, ეს კარგი იქნება; მას კი მიეცი საშუალება, რაზეც სურს ილაპარაკოს. ხოლო, თუ ვერ შეძლებ, მშვიდად სთხოვე, რომ ეს საუბარი შეწყვიტოს და სხვა უფრო სასარგებლო თემაზე ისაუბროს, რათა ლაპარაკში დაყოვნებამ მტრის მახეში არ გაგაბას; რამეთუ მტერს შეუძლია ერთი სიტყვის მეშვეობითაც კი გაუთვალისწინებელი მახე დაგიგოს, თუკი დაინახა, რომ კმაყოფილებით უსმენ მას
722. მე კეთროვანი მსახური მყავს. გავაჩერო ის სახლში, თუ არა?
იხილეთ სრულად
არ უნდა გააჩერო ის სახლში, რადგან ყველა ვერ გაუძლებს მასთან ერთად ცხოვრებას. მათ რომ ეს შეეძლოთ, ეს ღვთისნიერი საქმე იქნებოდა. ამიტომ, მისი გულისთვის სხვების შეურაცხყოფა საჭირო არაა; მაგრამ მოათავსე ის კეთროვანთა თავშესაფარში და საჭიროების მიხედვით საკმარისად მიაწოდე საკვები და ტანსაცმელი, საწოლიც მიეცი, რომ რამეზე წუხილი არ დაიწყოს.
771. ერში მყავს ახლობლები. ზოგი მათგანი წარჩინებულია და აქ იმყოფება, ხოლო სხვები მდაბიონი არიან და აქედან შორს ცხოვრობენ, თუმცა ზოგჯერ ჩვენს სანახავად მოდიან. მათი მოსვლის დროს თუ ვინმე მკითხავს, ვინ არიან ისინი, სიმართლე ვუთხრა, თუ გავჩუმდე? რადგან, თუ ვეტყვი, ეს გაანაწყენებს აქაურ ახლობლებს, რომლებსაც ამის გამო ღირსების შელახვისა რცხვენიათ
იხილეთ სრულად
როცა ეს სხვებს ამწუხრებს, განსაკუთრებული საჭიროების გარეშე, არ უნდა განაცხადო. თუ ცალკე გკითხავენ, თუ ვინ არიან ისინი, მაშინაც გონივრულად უნდა უპასუხო, რომ ვითარება არ წარმოაჩინო. ხოლო, როდესაც იცი, რომ არავინ განაწყენდება და არც შეურაცხყოფილად იგრძნობს თავს და გკითხავენ, თუ ვინ არიან ისინი, მაშინ არ დამალო სიმართლე, რამეთუ სხვაგვარად პატივმოყვარეობას დაუთმობ ადგილს. ჩვენ ყველანი ღვთის ქმნილებანი ვართ და მხოლოდ ისაა სხვაზე ღირსეული, ვინც ღვთის ნ...
770. ერთმა ქრისტესმოყვარე კაცმა იმავე ბერს ჰკითხა: ღმერთმა ადამიანი თავისუფალი შექმნა; და, ამავე დროს, თვითონვე ამბობს: „თვინიერ ჩემსა არარაი ძალ-გიძს ყოფად არცა ერთი“ (იოანე 15, 5). გეკითხებით: როგორ შევუსაბამოთ თავისუფლება და ის განსაზღვრება, რომ ღვთის გარეშე არაფრის კეთება არ შეგვიძლია?
იხილეთ სრულად
ღმერთმა ადამიანი თავისუფალი შექმნა, რათა მან შეძლოს სიკეთისკენ მიდრეკა. თავისი ნებით იხრება რა მისკენ, მას არ ხელეწიფება ღვთის დახმარების გარეშე სიკეთის აღსრულება, ვინაიდან დაწერილია: „არა რომელსა-იგი უნებს, არცა რომელი-იგი რბის, არამედ რომელი ეწყალის ღმერთსა“ (რომ. 9, 16). ამრიგად, როდესაც ადამიანი გულით სიკეთისაკენ იხრება და დახმარებისთვის ღმერთს მოუხმობს, მაშინ ღმერთი, ხედავს რა სიკეთისადმი მის მოშურნეობას, მას სამოქმედო ძალას უგზავნის. ასეთნა...
768. სხვა ქრისტესმოყვარე კაცმა, რომელიც მამებთან საცხოვრებელში ხშირად მიდიოდა, ერთხელ დააგვიანა მისვლა. როდესაც აბბამ მას მხიარული სახით უთხრა: „გზა ხომ იცოდიო“, მან უპასუხა: „აბბა! თქვენ რომ ჩემთვის გელოცათ, არ დავაგვიანებდი მოსვლას . მაგრამ გთხვ, ამის შესახებ ბერს ვუთხრათ“. გაიგო რა ეს, ბერმა უპასუხა:
იხილეთ სრულად
შენ დაგვანახე, რომ გვძინავს და არაფერი არ შეგვიძლია; მაგრამ, არც შენ აღმოჩნდი გულმოდგინე, რომ მოხვიდე და გაგვაღვიძო, ამის გაკეთება მაცხოვრის მოწაფეების მსგავსად შენც შეგეძლო: როდესაც ქარიშხალი ამოვარდა, ისინი მაცხოვართან მივიდნენ, გააღვიძეს და უთხრეს: „მოძღუარ მიხსნენ ჩუენ, რამეთუ წარვწყმდებით“. ის აღდგა და იხსნა ისინი (მათე 8, 23-25, ლუკა 8, 23-24).
769. როდესაც ეს მოისმინა, მან იგივე გაიმეორა, რაც ადრე თქვა, რაზეც ბერმა უპასუხა: „შემინდე, კამა...
766. როდესაც აშკარაა, რომ მე ვინმეს წინაშე არ შემიცოდავს, არამედ პირიქით, მან შესცოდა ჩემს წინააღმდეგ, მაშინ როგორ ვუსაყვედურო საკუთარ თავს? ასე მაგალითად: თუ მგზავრობის დროს შემხვდება ისეთი ადამიანი, რომელსაც საერთოდ არ ვიცნობ, და არც შეხვედრისას ვეტყვი რამეს, ხოლო ის უმიზეზოდ გამარტამს, როგორ უნდა ვუსაყვედურო საკუთარ თავს ამ შემთხვევაში?
764. თქვენ გვასწავლით, რომ ყველანაირ შემთხვევაში საკუთარი თავის გაკიცხვა კარგია. მაგრამ, როდესაც ვინმე მადანაშაულებს და მკიცხავს, ხოლო მე არ ვცნობ თავს დამნაშავედ, როგორ მოვიქცე ასეთ შემთხვევაში? ვინაიდან, საკუთარ თავს თუ დამნაშავედ მივიჩნევ, მაშინ ეს მისი წყენის დამტკიცებას შეუწყობს ხელს, თითქოს მე სინამდვილეში შევცოდე მის წინაშე; ხოლო, თუ პირიქით, თავის გამართლებას მოვყვები და ვიტყვი, რომ ეს საქმე ასე არ ყოფილა, მაშინ ეს თავის მართლება გამომივა და მაშინ როგორღა ვიტვირთავ ასეთ ყვედრებას? გამარკვიე წმინდაო მამაო, როგორ მოვიქცე ასეთ შემთხვევაში?
იხილეთ სრულად
ჯერ გულში შენს თავს უსაყვედურე, შემდეგ ძმას თავი მოუხარე და უთხარი: „შემინდე, ღვთის გულისათვის“. ასეთნაირად, სიმდაბლით (თავის მართლებისათვის კი არა, არამედ განკურნებისა და ეჭვებისაგან გათავისუფლებისათვის) უთხარი: „ჩემო მამაო! მე ჩემში ვერ ვხედავ ისეთ რამეს, რომ შენი შეურაცხყოფა ან შენს წინააღმდეგ რაიმე ცოდვის ჩადენა მინდოდეს და ამიტომ, გთხოვ ნუ ფიქრობ ასეთნარიად ჩემზე“. თუ ის ამის შემდეგაც არ დარწმუნდება, მაშინ უთხარი: „ძმაო, შევცოდე, შენდობას ვი...
763. თუკი ვინმე ყიდულობს ან ყიდის რაღაც ნივთს, ცოდვა ხომ არაა მაღალ ან დაბალ ფასზე მოლაპარაკება?
იხილეთ სრულად
თუკი ეს იძულების გარეშე, თავისუფალი ნებით კეთდება, პირობითი ფასის ურთიერთშეთანხმებით მიცემა და აღება ცოდვა არაა. მაგრამ, ვინც იცის, რომ მან ნივთის ღირებულებაზე მეტი თანხა აიღო, თავისთავად ზედმეტი უნდა დააბრუნოს. ამით ის კეთილ საქმეს გააკეთებს, რის გამოც მადლობას დაიმსახურებს. ხოლო, თუ ვინმე თავის რომელიმე ქვეშევრდომს ფასზე უთანხმდება, მაშინ უნდა დაუკვირდეს, რომ ეს ძალაუფლებით არ გააკეთოს, რადგან ეს ცოდვაა; არამედ წინასწარ უნდა უთხრას მას: ძმაო, მ...
762. რადგან მკითხავთან სიარული ღვთის საწინააღმდეგო საქმეა, როდესაც დავინახავ მასთან ვიღაც მიდის, ვუთხრა მას, რომ არ წავიდეს თუ არა?
იხილეთ სრულად
თუ ეს ადამიანი ქრისტეს მიერ საყვარელი შენი ძმაა, მაშინ უნდა უთხრა მას: „ძმაო, შენ ამით სულს იზიანებ და ღმერთს არისხებ, რომელიც გვიკრძალავს ამ საქმეს“. თუ არ მოგისმინა, მაშინ თავად იხილავს შედეგს. ხოლო, თუ ეს უცხო ადამიანია, შენ მანამ ნუ იზრუნებ მასზე, სანამ ის ამის თაობაზე თვითონ არ გკითხავს; ვინაიდან ასეთ შემთხვევაში შენ მას ჭეშმარიტება უნდა უთხრა; ხოლო, თუ არ ეტყვი, მაშინ განიკითხები. საულმა, როდესაც ჯადოქართან წასვლა განიზრახა, ამის თაობაზე თა...