610. ჩემო მამაო! ისინი, ვინც სულების წინასწარი არსებობის შესახებ ბრძნობენ, წმ. გრიგოლ ღვთისმეტყველზე უსირცხვილოდ ამბობენ, რომ ქრისტეშობის და პასექის დღესთან დაკავშირებით, თავის სიტყვაში ისიც იგივეს ამტკიცებს, განმარტავენ რა პირადი შეხედულებით მის ზოგიერთ გამონათქვამს და ყურადღების მიღმა ტოვებენ იმას, რაც იქ ეკლესიის გადმოცემის შესაბამისად ნათლადაა ნათქვამი, პირველი ადამიანის შექმნისა და ასევე მისი სულის და სხეულის შესახებ. რამეთუ, აი, რას ამბობს ის: „ეს რომ ეჩვენებინა, შემოქმედებითმა სიტყვამ ორი ბუნებისაგან, უხილავისა და ხილულისაგან, ერთი ცოცხალი არსება - ადამიანი შექმნა. აიღო სხეული წინასწარ შექმნილი ნივთიერებისაგან და ჩაჰბერა მასში თავის სიცოცხლე, რასაც ჩვენ გონიერ სულს და ღვთის ხატებას ვუწოდებთ“ (წმ. გრიგოლ ღვთისმეტყვ. წ. III, გვ. 242, წ. IV გვ. 157). და სხვა მუხლებშიც ვაწყდებით მრავალ ნათელ და უეჭველ გამონათქვამს ადამიანის შესახებ, რომელიც წინასწარქმნილი მასალის და ღვთისაგან მინიჭებული სულითაა შექმნილი. ის იქვე ყოველმხრივ აქებს ადამიანის ბუნებას და სხეულისა და სულის ხსნას ღვთის ღირსეულ საჩუქარს უწოდებს და საერთოდ არ ამბობს იმას, რასაც ისინი მას მიაწერენ, რომ თითქოს სულმა დასჯის შედეგად შეიმოსა სხეული, რათა თავის ძველი შეცოდებების გამო სასჯელი იწვნიოს. და სხვა განსხვავებულ თხზულებებშიც ცხადდება, რომ მისი მიზანი ასეთი სწავლებისაგან სრულიად წმინდაა. ისინი სიხარულით ლაპარაკობენ წმ. გრიგოლიზე, ბასილი დიდის ძმაზე, რომ თითქოს მასაც იგივე აქვს ნათქვამი და ისიც უშვებს სულთა წინაარსებობას, თავისებურად განმარტავენ რა მის ზოგიერთ სიტყვას. მაგრამ ის თავის თხზულების 30-ე თავში „ადამიანის შექმნის შესახებ“, ძლიერ ეწინააღმდეგება აზრს სულის წინასწარი არსებობის შესახებ და ისევე უარყოფს მას, როგორც ნეტარი დავითი, და წმ. იოანე, და ათანასე, და ყველა სხვა მოძღვარი და მნათობი ეკლესიისა. აღდგენის შესახებ კი იგივე წმ. გრიგოლ ნოსელი ნათლად საუბრობს, ოღონდ ისე კი არა, როგორც ისინი ბრძნობენ, რომ თითქოს, ტანჯვის დასასრულს, ადამიანი თავის პირვანდელ მდგომარეობაში იქნება აღდგენილი, ანუ წმინდა გონება იქნება; არამედ ამბობს, რომ ტანჯვა შემსუბუქდება და დამთავრდება (შენიშვნა: კონსტანტინეპოლელი პატრიარქი გენადი (მე-8 ს) ამტკიცებს, რომ გრიგოლ ნოსელის წმინდა თხზულებებში ცრუ სწავლება ერეტიკოსებმა შეიტანეს). ამრიგად, მითხარი, ჩემო მამაო, რატომ არ ლაპარაკობს ასეთი ადამიანი სამართლიანად, როგორც ეს წმინდა მამას შეეფერება, რომელმაც სულიწმინდის შთაგონებით უნდა ილაპარაკოს. ასევე, ზოგიერთ მამასა და მოძღვარს შორის სამოთხის შესახებაც არაა თანხმიერება, ამბობენ რა, რომ ის არა გრძნობადი, არამედ საცნაურია, და ერთგვარი უთანხმოების პოვნა წერილების სხვა თავებშიც შეიძლება. გთხოვთ, მეუფეო, აგვიხსენი ჩვენ ეს, რომ თქვენგან განათლებულებმა, ღმერთი განვადიდოთ და ეჭვი არ შეგვეპაროს ჩვენს წმინდა მამებში
იხილეთ სრულად
„კურთხეულ არს ღმერთი და მამაი უფლისა ჩუენისა იესუ ქრისტესი, რომელმან მაკურთხნა ჩუენ ყოვლითა კურთხევითა სულიერითა ცათა შინა ქრისტეს მიერ, ამინ.“ (ეფეს. 1, 3). ძმებო! მოიწია ის დრო, მოციქულთან ერთად რომ ვთქვა: „ვიქმენ უგუნურ სიქადულისთვის, რამეთუ თქუენ მაიძულეთ მე“ (2 კორ. 12, 11). რამეთუ თქვენი გულისთვის მე იძულებული ვარ გამოვიკვლიო ის, რაც ჩემს ძალებს აღემატება, და ვთქვა ის, რაც საერთოდ არ რგებს სულს, თუმცა კი არც აზიანებს. ჩვენ დაგვავიწყდა მოციქ...
link
608. ნუთუ არ შეიძლება ევაგრესეული წიგნების კითხვა?
იხილეთ სრულად
რაც სულისათვის სასარგებლოა, თუ გსურს, ის იკითხე, ოღონდ ნახსენები აზრები არ შეიწყნარო. სახარებისეულ იგავში თევზჭერის შესახებ ნათქვამია, რომ: „შეკრიბიან კეთილი იგი ჭურჭელსა, ხოლო ჯერკუალი იგი გარე განსთხიიან“ (მათე 13, 48); შენც ასევე მოიქეცი.
link
606. ერთმა ძმამ წმინდა ბერს, აბბა ბარსანუფის, ჰკითხა: ჩემო მამაო, არ ვიცი, როგორ გამიტაცა ორიგენეს, დიდიმეს, ევაგრეს და მისი მოწაფეების გნოსტიკურმა თხზულებებმა. ისინი ამბობენ, რომ ადამიანთა სულები სხეულთან ერთად არ შექმნილა, არამედ მანამდე (მარტივი) გონებები ანუ უსხეულონი იყვნენ; მსგავსად ამისა, ანგელოზები და დემონებიც მარტივი გონებები იყვნენო. მაგრამ დაეცნენ რა დანაშაულით, ადამიანებს ამ სხეულში ცხოვრება მიუსაჯეს, ხოლო ანგელოზები, დაიცვეს რა საკუთარი თავი, ანგელოზები გახდნენ. ისინი ბევრ სხვა რამესაც წერენ ამის მსგავსს, რომ მაგალითად, მომავალი სატანჯველები დასრულდება და ადამიანები, ანგელოზები და დემონები კვლავ თავის პირვანდელ მდგომარეობას დაუბრუნდებიან, ანუ მარტივი გონებები გახდებიან და ამას ისინი (ერეტიკოსები) აღდგენას ეძახიან. მე არ ვიცი ჭეშმარიტია ეს თუ არა, ჩემი სული გაორებულია და ეჭვებითაა დამწუხრებული; ამიტომ გთხოვ მეუფეო, დამანახე ჭეშმარიტება, რომ მას მოვეჭიდო და არ დავიღუპო. რამეთუ ღვთაებრივ წერილში ამის შესახებ არაფერია ნათქვამი. თვით ორიგენე, განმარტავს რა ტიტესადმი ეპისტოლეს, ამტკიცებს, რომ არც სამოციქულო და არც საეკლესიო გადმოცემა სხეულის შექმნამდე სულის არსებობის შესახებ არაფერს ამბობს და ამიტომ ორიგენე ერეტიკოსად მიიჩნევს მას, ვინც ამას აღიარებს. მაგრამ ევაგრეც თავის იმ ნაწერებში, რომელთაც გნოსტიკურს ვუწოდებთ, ამოწმებს, ეს ჩვენთვის არავის უცნობებია და თვით სულიწმიდასაც არ განუცხადებიაო. ე.წ. გნოსტიკური თავების მეორე ასეულში, 64-ე მუხლში, ის წერს: „პირველის შესახებ არავინ ლაპარაკობს, ხოლო მეორის თაობაზე იმან გვითხრა, ვინც ქორების მთასთან მეტყველებდაო“. და კვლავ იმავე ასეულის 69-ე მუხლში ამბობს: „სულიწმიდას ჩვენთვის არც გონიერი არსებების პირვანდელი დაყოფის და არც სხეულების პირველყოფილი არსებობის შესახებ არაფერი განუცხადებიაო“. ხოლო ის, რომ არც აღდგინება იქნება და არც ტანჯვა დასრულდება, თავად უფალმა გაგვიცხადა სახარებაში, როდესაც თქვა: „წარვიდენ ესენი სატანჯველსა საუკუნესა“ (მათე 25, 46), და კიდევ: „მატლი მათი არა მოაკლდების, და ცეცხლი არა დაშრტების“ (მარკ. 9, 43). მაშ, საიდან აიღეს მათ ეს მეუფეო, როდესაც არც მოციქულებს გადმოუციათ ის ჩვენთვის, არც სულიწმიდას გაუცხადებია (როგოც თავადვე ამოწმებენ) და სახარებაშიც პირიქითაა ნათქვამი. შენი გულკეთილობით, ჩემო მამაო, წყალობით მოხედე ჩემს უძლურებას და მითხარი: როგორია ეს სწავლება?
იხილეთ სრულად
ძმაო, ვაი და ვარამი ჩვენს მოდგმას! რა მივატოვეთ და რას ვიკვლევთ, რას ვეძიებთ და რაზე ვბორძიკობთ! სიმართლის გზები მივატოვეთ და ბნელი გზით მოვისურვეთ სვლა, რათა წერილის სიტყვა ჩვენზეც აღსრულდეს: „ვაი სწორი გზის დამტოვებლებს, ბნელი გზით რომ სურთ სიარული“ (იგავ. 2, 13). ძმაო, მე ჭეშმარიტად საკუთარ თავზე გლოვა მივატოვე და შენზე ვტირი; ეს რაში ჩავარდი?! ჩემს ცოდვებზე ტირილს მოვეშვი და შენზე, როგორც ჩემს შვილზე, ვგლოვობ. ცანი შეძრწუნებულნი არიან, რაზე ც...
link
605. საცხოვრებლის ზოგიერთმა ბერმა იმავე ბერს ჰკითხა: მეუფეო, გთხოვთ გვიპასუხო, თქვენ გვითხარით, რომ თქვენს შემდეგ უფალ ღმერთს ნეტარი აბბას (სერიდის) დატოვებაზე ევედრებოდით, მაგრამ ღმერთმა, რომელიც ყოველთვის ასრულებს მის მოშიშთა ნებას, პირიქით თქვენზე ადრე აბბა წაიყვანა. რატომ მოხდა ეს? ასევე აგვიხსენი, რატომ უმალავს ღმერთი წმინდანებს ზოგჯერ თავის საქმეებს? როგორც ეს წინასწარმეტყველ ელისეს დროს მოხდა. და აბბას, აღსასრულის წინ, სხეულზე გაღვივებული ნაკვერჩხლების მსგავსი, ცეცხლოვანი წყლულები რატომ გაუჩნდა?
იხილეთ სრულად
როგორც ერთ დროს აბბა ანტონის უთხრეს: „ეს ღვთის განგებაა და შენ მას ვერ ჩასწვდები“, ასევე უნდა გავიაზროთ ესაც. რაც შეეხება ნაკვერჩხლის მსგავს წყლულებს, რომელსაც ბერძნულად „ანფრაკიას“ ვუწოდებთ და აბბას გარდაცვალებას, მან ისეთი დიდება დაიმსახურა ადამიანებისა და ღვთისაგან, რომ საზომს გადააჭარბა. მაგრამ ის ადამიანებს რომ არ განეღმრთოთ (რამეთუ ის ჭეშმარიტად სულიწმიდის და სრულყოფილების თანამოზიარე იყო), ღმერთმა ასეთი გზით ადამიანური დიდება ჩააქრო, რათა...
link
604. მეუფეო! შენ შენი აღსასრული გვიწინასწარმეტყველე (იხ. პას. 221), და მე შიში და ნაღველი მიპყრობს, რამეთუ შესაძლოა ღმერთმა ჩემი უღირსების გამო მიგვატოვოს. ამიტომ გთხოვ, მომეცი სიტყვა, რომ როგორც ეხლა თქვენს სიცოცხლეში გვაქვს შეწევნა, ასევე მივიღებთ მას თქვენი გასვლის შემდეგ და ღმერთი თავის წყალობით, ყველაფერში დაგვეხმარება
იხილეთ სრულად
ღმერთმა ერთხელ თქვა: „არა დაგიტეო, არცა დაგაგდო შენ“ (ებრ. 13, 5), და ჩვენ გვრწამს ღმრთისა, რომ ის იმაზე მეტს აღასრულებს, ვიდრე ჩვენი ყოფნის დროს ასრულებდა. მიუხედავად იმისა, მეტყვი თუ არა ამას, ღმერთი იმაზე მეტად დაგეხმარებათ, ვიდრე შენ ეძებ, როგორც მოციქულმა თქვა: „რაიმცა-იგი ვილოცეთ, ვითარ-იგი ჯერ-არს, არა ვიცით“ (რომ. 8, 26). უფალმა ჩვენმა იესო ქრისტემ, რომელიც მამის ტახტიდან ჩვენს საცხოვნებლად გარდამოვიდა, დაე გვაცხოვნოს, დაე შეგვეწიოს და და...
link
603. თუ საჭიროდ მივიჩნიე, რომ ნეტარი აბბას დადგენილ ანდერძში რაღაცა შესაცვლელია, ან სავანეში რაიმე შესასწორებელია, დამრთავ ამის ნებას თუ არა?
იხილეთ სრულად
თუ ხედავ, რომ რაიმეს შეცვლაა საჭირო, ეს ღვთის შიშით გააკეთე და არ დაეჭვდე. რაც შესწორებას მოითხოვს, შეასწორე, მაგრამ არ გადააჭარბო, არამედ საჭიროების მიხედვით იმოქმედე და არა კეთილმოწყობის მიზნით, რათა მხედველობიდან არ გამოგრჩეს ზეცაში გადასახლება, რამეთუ ამ საუკუნის შენობები, მარადიულობასთან შედარებით, სხვა არაფერია, თუ არა კარვები. თუ ხედავ, რომ აზრი რაღაცის გაკეთებას გაიძულებს, უთხარი მას: „რატომ გსურს ამის გაკეთება?“. და თუ ეს სინამდვილეში სა...
link
602. თუ მომეჩვენა, რომ თქვენს რჩევებში რაღაცის შეცვლა აუცილებელია, შემიძლია ამის გაკეთება, თუ არა? და თუ არ შეიძლება, მაგრამ ადამიანური სისუსტით წარვიტაცე, მაშინ როგორ მოვიქცე?
იხილეთ სრულად
თუ საქმე სინამდვილეში მოითხოვს რაღაცის შეცვლას, ამან არ დაგაბრკოლოს. სხვა შემთხვევაში, თუ ადამიანურად მარცხდები, მაგრამ, საქმიდან გამომდინარე, ხედავ, რომ ამის ერთგვარი საჭირეობა არის და ამ აზრს მთლიანად ვერ იკვეთავ, მაშინ დაჰყევი მას, ღვთისაგან შენდობა ითხოვე და ის შეგინდობს. არა მარტო ამ, არამედ ყოველგვარ საქმეში საკუთარ თავს უნდა უსაყვედურო, ვინაიდან ახალი ზეცა და დედამიწაც რომ შექმნა, როგორც ნათქვამია, საზრუნავის გარეშე ვერ იქნები.
link
601. ზოგჯერ ჩვენთან მორწმუნე ქალები და ძმების დედები მოდიან, ჩვენ კი მათ მონასტრის იმ გარე სენაკში ვიღებთ, რომელსაც მონასტერთან ფანჯრები აკავშირებს. ვესაუბრო მათ ამ ფანჯრებიდან თუ არა? და კიდევ: რადგან ჩემმა ბებიამ არ მოისურვა ბიძაშვილებთან ცხოვრება და მთელი თავისი საკუთრება მე გადმომცა, დამრთავ თუ არა ნებას, რომ როდესაც ის დროგამოშვებით მოვა, ვესაუბრო და მივაწოდო რაც სჭირდება? თუ არა? როგორ მოვიქცე?
იხილეთ სრულად
როცა ქალები მარტო ადგილის მოსანახულებლად და სურვილის დასაკმაყოფილებლად არ მოდიან, არამედ ღვთის გულისთვის მოსვლის საბაბი აქვთ და სურთ რომ ღვთის სიტყვა მოისმინონ, ან რაიმე შეწირონ მონასტერს, მაშინ თუ მათთან საუბარი საჭიროა, ისაუბრე, მაგრამ საკუთარი თავი აიძულე და თვალებს გაუფრთხილდი, რამეთუ ყოველი, რომელი ხედვიდეს დედაკაცსა გულისთქუმად მას, მუნვე იმრუშა მის თანა გულსა თვისსა (მათე 5, 28). ყოველ საქმეს, რომელიც ღვთის გულისთვის აღესრულება, ღმერთი იფა...
link
600. თუკი ვინმე რაიმე ნივთს მოიტანს უფრო მეტის მიღების იმედით, როგორ მოვიქცე, ავიღოთ ის, თუ არა? ვინაიდან, ზოგჯერ ჩვენ იმ ნივთს ვსაჭიროებთ
599. სხვა ძმა, რომელიც ადრე მონასტერში ცხოვრობდა და არც სასარგებლო იყო ძმობისთვის, წავიდა; მან, რაღაც დროის შემდეგ, დაბრუნება მოისურვა, მაგრამ აბბამ არ მიიღო ის და უთხრა: „მე, რომც მსურდეს შენი მიღება, ამას მაინც ვერ გავაკეთებ, რამეთუ ძმების სინდისს დავაზიანებ. შენ რომ მიგიღო, ისინი წუხილს დაიწყებენ. ამიტომ ეს შეუძლებელია“. მაგრამ ის კვლავ მოვიდა და მიღებას ითხოვს, რას მიბრძანებ, რა ვუთხრა?
იხილეთ სრულად
უთხარი მას: „შენ ეს უკვე არა ერთხელ, არამედ ორჯერ უთხარი აბბას და მან გიპასუხა, რომ ეს შეუძლებელია; ამიტომ ნურც ახლა და ნურც მომავალში ნუ მოელი აქ ცხოვრებას“. და, ეტყვი რა ამას, გაუშვი. მაგრამ თუ ის დროგამოშვებით მოვა ხოლმე, სიღარიბის გამო, ძმასავით მიიღე. თუმცა ხშირი სტუმრობის შემთხვევაში უთხრაი: „ცოტა სინდისი ხომ არ გაწუხებს?“
link