554. თუკი რომელიმე საქმეში პირადი ნება არა მაქვს, მაგრამ მსურს, რომ აბბას ვასიამოვნო და საქმის შესახებ გავახსენებ მას, რამეთუ ვიცი, რომ მას ესიამოვნება მისი შესრულება, ასევე თუ მე შემთხვევით რაიმეს გაკეთებას დამავალებს და არ შევასრულებ, უხერხული ხომ არ იქნება თუ შევახსენებ, რომ საქმე დასამთავრებელი მაქვს?
იხილეთ სრულად
სჯობს დაელოდო, სანამ აბბასგან მითითებას მიიღებ. ხოლო, როდესაც ხედავ, რომ ის საგონებელშია და არ იცის ვის დაავალოს, მაშინ თუ გსურს ასიამოვნო, უთხარი მას და ეს უხერხული არ იქნება. ხოლო თუ შენ, რაიმე საქმის გაკეთება დაგავალა და არ გააკეთე, მაშინ მხოლოდ გაახსენე, რომ საქმე არაა შესრულებული და სხვა არაფერი თქვა; და ასე წარმოჩნდება, რომ შენ ამ საქმეში შენი ნება არ გამოძრავებდა.
553. როცა რაიმე საქმეში ჩემი ნება მაქვს, მაგრამ აბბას საქმის შესახებ წინასწარ არ ვკითხავ, ის კი თვითონ მიბრძანებს მის გაკეთებას, მეთვლება თუ არა ეს თვითნებობაში?
552. ძმამ იმავე ბერს ჰკითხა და უთხრა: რადგან ჩემს გამო აბბამ უნდა აგოს პასუხი, მაშინ როგორ ვკითხო მას საქმის თაობაზე? ასე ხომ არა: აბბა, დამრთავ ამა და ამ საქმის კეთების ნებას?
იხილეთ სრულად
იმას კი ნუ იტყვი: „მე ამა და ამ საქმის გაკეთება მსურს“, არამედ თქვი: „აბბა, რის გაკეთებას დამავალებ?“. ვინაიდან თუ შემკითხველს საქმესთან დაკავშირებით თავის ნება ამოძრავებს, ანუ თუ ლტოლვა აქვს და თავისებურად სურს მისი გაკეთება, მაშინ მას რომც დაავალონ ამ საქმის გაკეთება, ის საკუთარი თავის დაზიანებისთვის თვითონ აგებს პასუხს, იმიტომ, რომ საქმეს თვითნებურად აკეთებს.
551. იმავე ძმამ მეორე ბერს ჰკითხა: ვინაიდან მე სადურგლო სამუშაოებში სარგებელს ვერ ვღებულობ და ის მრავალ შფოთსა და მწუხარებაში მაგდებს. აზრი მეუბნება: თუ ცხონება გსურს, საერთო საცხოვრებლიდან გამოდი და მამათა სწავლების მიხედვით, მდუმარებას შეუდექიო
იხილეთ სრულად
ძმაო! შენ უკვე გითხრეს, რომ შენთვის სასარგებლო არაა საერთო საცხოვრებლიდან წასვლა, და კვლავ გიმეორებ, როგორც კი წახვალ, დაეცემი. თუმცა, თავად იცი, რას აკეთებ. და თუ ჭეშმარიტად ცხონება გსურს, მაშინ სიმდაბლე, მორჩილება და თვინიერება, ანუ საკუთარი ნების მოკვეთა მოიხვეჭე და ზეცაშიც და მიწაზეც იცოცხლებ. რაც შეეხება დუმილს, რომელზეც მამები საუბრობენ, შენ არ იცი და ბევრმაც არ იცის რა არის ის. დუმილი ბაგეებით გაჩუმებას არ ნიშნავს; ვინაიდან ერთი ადამიანი ა...
550. იმავე დიდი ბერისაგან, ძმას, რომელიც საერთო საცხოვრებელში სადურგლო სამუშაოებს ეწეოდა, სხვადასხვა აზრების გამო ბრძოლები ჰქონდა და ასე ფიქრობდა: აქ ყოფნას მცირედი სარგებელიც არ მოაქვს ჩემთვის, და მე ვერანაირი შემწეობა ვერ მივიღე ჩემი სულისთვის
იხილეთ სრულად
ძმაო! ჩვენ თავად არ გვსურს მძიმე დღეებისა და ბოროტი წუხილისაგან განთავისუფლება. ღმერთმა ადამიანებს ორი ნიჭი მისცა, რომელთა მეშვეობითაც მათ ცხონება და ძველი ადამიანის ყველა ვნებებისაგან თავის დაღწევა შეუძლიათ. ესაა სიმდაბლე და მორჩილება, მაგრამ ჩვენ არ ვისწრაფვით მათკენ, არც მათში ყოფნა და არც მათით ხელმძღვანელობა გვსურს, რათა დახმარება მივიღოთ; რათა ბოროტებას თავი დავაღწიოთ და უდიდეს ექიმს, იესოს მივეჯაჭვოთ, რომელსაც შეუძლია ვნებების ანთებისაგან ...
549. კვლავ დიდი ბერისაგან, ერთ-ერთ მამას, რომელმაც ჰკითხა: უნდა დაისაჯოს თუ არა მისი მოწაფე შეპასუხებისთვის მკაცრი ეპიტიმიით?
იხილეთ სრულად
საყვარელო ძმაო, იცოდე, ჩვენი ჟამი ბოროტია. დასჯა უდავოდ კარგია, გაკვირვების ღირსია, და მას თავის სასარგებლოდ მრავალი მოწმობა გააჩნია; რამეთუ წერილი ამბობს: „რომელი უყუარნ უფალსა, სწავლის“ (ებრ. 12, 6), და კიდევ: „ნეტარ არს კაცი, რომელიცა განსწავლო, უფალო“ (ფსალ. 93, 12), და სხვ. მაგრამ ამ ძმას გულფიცხელობა ებრძვის; იქნებ მოითმინო და იშრომო მასთან. ამხილე, შეჰრისხენ და ნუგეშინის-ეც, მოციქულის სიტყვის თანახმად (2 ტიმ. 4, 2); და თუ ამ სასჯელს მიიღებ...
548. ამ საცხოვრებლის წინამძღვარმა (აბბამ), სადაც სხვა წმინდა ბერებიც იმყოფებოდნენ, ერთი საქმის გაკეთება ბრძანა; ზოგიერთმა ძმამ კი, რომელიც საკუთარ შეხედულებაზე რჩებოდა და საქმე ემძიმებოდა, დრტვინვა დაიწყო. მიხვდა რა ამას, დიდმა ბერმა შემდეგი პასუხი გასცა მათ:
იხილეთ სრულად
ძმებო! უფალმა თქვა: „ცხოვართა ჩემთა ხმისა ჩემისაი ისმინიან და მომდევდენ მე“ (იოანე 10, 27), და ა.შ. და ამიტომ, ვინც ჭეშმარიტი მოწაფეა, ის თავის აბბას ყველაფერში თვით სიკვდილამდე ემორჩილება, და ყველაფერს, რასაც აბბა აკეთებს, საკუთარი თავის შესაგონებლად მოაქცევს, და ვერ ბედავს, რომ ნაბრძანებზე იმსჯელოს და თქვას: „რატომ ასე? ან რა საჭიროა ეს?“. სხვაგვარად ის აბბას მოწაფე კი არ იქნება, არამედ მსაჯული; ყველაფერ ამას კი სხვა არაფერი წარმოშობს, თუ არა ა...