როდესაც რაღაცას ღვთისნიერად ვაკეთებ და ადამიანები მამცირებენ, ვწუხვარ და ასე მგონია ვაბრკოლებ მათ
იხილეთ სრულად
თუკი შენ უსამართლოდ გამცირებენ, ეს ნუ დაგამწუხრებს. ეშმაკს კეთილი საქმე შურს და მისი აღკვეთა სურს, ამიტომ შენს დასამცირებლად სხვებს აღძრავს; შემდეგ ყველაფერი ჩაივლის და ღმერთს ეს საქმე დიდებისაკენ მიჰყავს. მაგრამ თუ შეცოდების გამო სამართლიანად გამცირებენ, მაშინ ამით საკუთარ თავს არცხვენ; ხოლო როცა შეინანებ - ეს სიხარულად გადაგვექცევა.
685. წერილში ნათქვამია: "ნეტარ იყვნენ მშვიდობისმყოფელნი" (მთ. 5, 9). კარგია თუ არა, ყველას მშვიდობისთვის ზრუნვა?
იხილეთ სრულად
საკუთარი გულის დამშვიდება უმჯობესია. ეს ყველას შეეფერება და ნეტარია ის, ვინც ამას ცდილობს. ხოლო მოკამათეთა შერიგება მხოლოდ იმათ შეშვენით, რომელთაც შეუძლიათ ეს ყოველგვარი ზიანის გარეშე იტვირთონ. უძლურს კი ყველას მშვიდობა უნდა უხაროდეს, მაგრამ ყველას შესარიგებლად შუამავლობა არ უნდა დაიწყოს და მხოლოდ მათ შერიგებას უნდა ეცადოს, რომლებიც ღვთისნიერად უყვარს, თანაც მაშინ, როდესაც მის სულს ზიანი არ ემუქრება.
რას ნიშნავს: "გიხაროდენ მოხარულთა თანა და ტიროდეთ მტირალთა თანა" (რომ. 12, 15)?
იხილეთ სრულად
"გიხაროდენ მოხარულთა თანა" ნიშნავს იმას, რომ გვიხაროდეს მათთან ერთად, ვინც ღვთისნიერ სათნოებებში წარემატება და მომავალ სიკეთეთა იმედით გახარებულნი არიან; ხოლო "ტიროდეთ მტირალთა თანა" - ცოდვისმიერ სინანულში შემცოდეთა თანაგრძნობას ნიშნავს.
678. როდესაც ნამდვილი მკვლელის დანაშაულის დამოწმებაა საჭირო, გამართლებულია თუ არა ტყუილი სიკვდილისაგან მის დასახსნელად?
იხილეთ სრულად
თუ შენ არაფერში იტყუები, მაშინ არც ამ შემთხვევაშიც მოიტყუო, რამეთუ წერილში ნათქვამია: "შეღავათს ნუ გაუწევ გაჭირვებულს მის სადავო საქმეში" (გამს. 23, 3). თუ ღმერთი ინებებს, მკვლელი არ მოკვდება. ხოლო ვინც სხვა შემთხვევებშიც ტყუის და სურს, რომ ამ შემთხვევაშიც მოიტყუოს, ის თავის ჩვევიდან გამომდინარე მოიტყუება. "რომელმან ქმნეს ცოდვაი, - ამბობს წერილი, - მან უსჯულოებაიცა ქმნეს" (1 იოანე 3, 4), და მე ამას ჩემს თავზე არ ავიღებ. თუ შენ არ გჭირდება მასზე დ...
677. რადგან ზოგიერთი ადამიანი გამოცდილია სასამართლო საქმეებში და მათ ეს იმდენად არ დააზიანებს, როგორც გამოუცდელთ, ამიტომ ხომ არ აჯობებს, გამოცდილი ადამიანების მეშვეობით წარვმართოთ ეს საქმე?
იხილეთ სრულად
ისინი, თუმცა კი გამოცდილნი არიან სასამართლო საქმეებში, მაგრამ ჩვენ მათ არა მარტო ზიანის, არამედ ცუდ შედეგებზე მსჯელობის საბაბსაც ვაძლევთ, რაც არანაკლებ საზიანოა. თუ ჩვენ თავად ვაწარმოებთ ასეთ საქმეებს, ეს დამღუპველია ჩვენი სულისათვის. ხოლო თუ ისინი დაზიანდებიან, მაშინ ჩვენ ვიქნებით მათი ზიანის მიზეზი; ცოდვა ჩვენზე გადმოვა და დაგვედება მსჯავრი, რომელიც წერილშია ნათქვამი: "შეუგვანებელ არს საცთურისა არა მოსვლაი, ხოლო ვაი, ვისგან მოვიდეს" (ლუკა 17,1)...
674. სხვა ქრისტესმოყვარე კაცმა ბერს ჰკითხა: ჩემი ცოდვების გამო ჩემს სახლში ქურდები შემოვიდნენ, მაგრამ არაფერი წაუღიათ. ვიჩივლო თუ ყურადღების გარეშე დავტოვო ეს ამბავი?
იხილეთ სრულად
თუ ჩვენ სინამდვილეში ვფიქრობთ, რომ ჩვენი ცოდვების გამო შემოვიდნენ ქურდები ჩვენს სახლში და ღმერთმა, თავისი კაცთმოყვარებით, არ დაუშვა ჩვენთვის ბოროტება გაეკეთებინათ, მაშინ რატომღა გვსურს შურისგება? რატომ არ მივანდობთ ყველაფერს ღმერთს, რომელიც ამბობს: "ჩემი არს შურისგებაი და მე მივაგო" (რომ. 12, 19). ღვთისა თუ გვეშინია, მაშინ როდესაც ვხედავთ, რომ ისინი (ქურდები) რაღაცას ითმენენ, შეძლებისდაგვარად უნდა დავეხმაროთ; მაგრამ, რადგან ჩვენ ჯერ ამ საზომისთვი...
673. კვლავ მან იმავე ბერს, იოანეს სთხოვა, რომ მას ერთი ეშმაკეულისთვის ელოცა
იხილეთ სრულად
დაე, მან თვითონაც იმარხულოს და ილოცოს, რამდენსაც შეძლებს, მაშინ მისთვის მლოცველიც შესმენილი იქნება, "რამეთუ ფრიად შემძლებელ არს ლოცვაი მართლისაი შეწევნად" (იაკ. 5, 16), რამეთუ უფალმა თქვა: "ესე ნათესავი არარაით განვალს, გარნა ლოცვითა და მარხვითა" (17, 21).